Selasa, Januari 12, 2010

Betul…betul…betuuu…l


Cik mana lah kak ni, tak tak ikut baca kayak ipin dan upin. Begitulah potongan dialog dari sebuah progrm bernama Ipin dan Upin yang popular di masyarakat. Ipin dan Upin adalah program serial drama untuk anak-anak yang berasal dari negri seberang Malaysia.

Betul…betul…betul, boneka ipin dan upin nya buk, pak. Begitu tawaran seorang anak muda berusia 17 tahun. Penawaran yang digunakan adalah menirukan logat Malaysia.
Inilah fenomena sebuah program yang mempunyai unsur pendidikan yang tidak mampu di jawab oleh pemerhati pendidikan kita.

Betul…betul…betul, membawa berkah tersendiri bagi sebahagian pedagang kaki lima. Untuk mendapatkannya mesti pintar untuk menawar. Untuk Pasar Tanah Abang tidak bisa kurang dari 65.000, namun untuk pasar Semester Anda dapat membeli dengan harga lebih murah bisa sampai 40.000. Salah satu bentuk adalah munculnya penjualan duplikaso boneka ipin dan upin di pasar Indonesia.

Betul…betul…betul…, membawa pembelajaran dalam bidang pendidikan anak sekaligus pembelajaran ekonomi kreatif dan wiraswasta. Hanya beberapa rupiah berganti untuk menyambung hidup Abang penjual boneka ipin dan upin, betul…betul…betul…membantu di masa pekerjaan formal susah didapat.

Betul…betul…betul…kita mesti banyak baca, biar pintar, biar negri ini lahir pengusaha muda dan sineas muda untuk pendidikan anak Indonesia Hebat. Betul…betu….l betuuuuuuuuuuul.

Pasar Semester, 12 Januari 2010, 25 Muharram 1431 H

Tidak ada komentar: